FANDOM

Znaczkowa mapa — dwa pierwsze odcinki piątego sezonu i dziewięćdziesiąty drugi oraz dziewięćdziesiąty trzeci ogółem.

Twilight Sparkle i jej przyjaciółki odnajdują mapę w swoim nowym zamku, która prowadzi je do wioski zamieszkałej przez kucyki, które porzuciły swoje znaczki, aby żyć na równi ze sobą. Rządzi tam Starlight Glimmer, która głosi, że równość jest jedynym sposobem, aby być szczęśliwym. Ma swoje plany nie tylko w stosunku do tej jednej wioski, ale i całej Equestrii. Wraz z dłuższym pobytem w wiosce odkrywają zaskakującą tajemnicę o kucyku, który zabiera znaczki.

Fabuła (Część 1)

Odkrycie mapy

S05E01 - Znaczki obracające się nad tajemniczym miejscem.png

Znaczki obracające się nad tajemniczym miejscem

Odcinek rozpoczyna się rozmyślaniem Twilight Sparkle i jej przyjaciółek na temat jej zamku, który pojawił się po pokonaniu Lord Tireka. Siadając razem na swoich tronach, sprawiają, że z ziemi wyrasta mapa całej Equestrii. Wirujące znaczki głównej szóstki zwracają ich uwagę na miejsce położone daleko od Ponyville. Twilight i reszta uważają, że mapa chce ich tam skierować z jakiegoś powodu i postanawiają to zbadać. Spike nie dołącza jednak do wyprawy, gdyż zaplanował weekend z piłką kopytną z Big Macintoshem.

Wioska pełna równości

S05E01 Kucyki krążące wokół Mane 6.png

Równość absolutna?

Po dłuższej podróży główna szóstka odnajduje wioskę położoną na pustkowiu, gdzie wszystkie domy, oprócz jednego są umiejscowione w dwóch równoległych rzędach. Obserwują wioskę z daleka i widzą, że wszystkie kucyki, które ją zamieszkują, ciągle się dziwnie uśmiechają i mają identyczny znaczek: czarny znak równości. Sprawa uśmiechów natychmiastowo wzbudza podejrzenia Pinkie Pie. Każdy mieszkaniec stara się być uprzejmy wobec nowo przybyłych gości, co wprawia Fluttershy w zachwyt, lecz pozostali nie są przekonani, uważając ich zachowanie za sztuczne. W końcu witają się dwa ogiery: Party Favor i Double Diamond. Zauważają oni, że Twilight jest alikornem i że ona i jej przyjaciółki posiadają „normalne” znaczki. Twilight wypytuje Double Diamonda o ewentualne problemy, które mogłaby rozwiązać (co wyjaśniłoby, dlaczego mapa je tutaj przysłała), lecz nie jest on w stanie wymienić żadnego, który kiedykolwiek trapił ich wioskę. Wraz z Party Favorem postanawiają przedstawić nowych przybyszy ich przywódczyni i zarazem założycielce wioski – Starlight Glimmer.

Kim jest Starlight Glimmer?

S05E01 Poznajemy Starlight.png

I oto jest... Starlight Glimmer

Kiedy główna szóstka wchodzi do domku przywódczyni, zostają przedstawione Starlight Glimmer, która przyjaźnie ich wita i mówi, że jest szczęśliwa, że chcą się dowiedzieć, czym jest „prawdziwa przyjaźń”. Starlight wyjaśnia, że w jej wiosce nikt nie jest wyższy nad nikim innym, bowiem nikt nie posiada specjalnego talentu, co czyni wszystkich równymi. Oprowadza ich po wiosce i w piosence In Our Town wyjaśnia, o co jej chodzi. Po zaśpiewaniu piosenki Starlight proponuje Twilight i jej przyjaciółkom również stanie się równymi jak inni. Rainbow Dash od razu jest przeciwko temu pomysłowi. Inni również są dosyć sceptycznie nastawieni do tej propozycji, tak więc Starlight daje im czas, aby przemyśleli swoją decyzję. Kiedy jednak odchodzi, zaczyna mówić sama do siebie o tym, że wkrótce i Equestria się dowie o równości.

Sytuacja się rozwija

Szóstka przyjaciół nadal dyskutuje nad spostrzeżeniami co do wioski. Twilight sądzi, że to nie do pomyślenia, aby kucykom były zabierane znaczki. Rarity z kolei krytykuje tamtejszą modę jako okropną. Rainbow także jest nieprzychylna i jedynie Fluttershy nadal jest zadowolona. Przyjaciele postanowili zatrzymać się na lunch i przypadkowo, kiedy rozmawiali na temat przyjaźni, piekarka o imieniu Sugar Belle podsłuchała ich. Wyraża zdziwienie, widząc kłótnię prawdziwych przyjaciół, jednak szybko zostaje jej wyjaśnione, że drobne nieporozumienia są normalne i nie zagrażają prawdziwej przyjaźni. Ona także jest zainteresowana unikalnymi znaczkami Twilight i reszty i prosi ich o prywatne spotkanie po lunchu. W piwnicy piekarni, główna szóstka spotyka Sugar Belle, Night Glider i Party Favora, którzy są pod wrażeniem ich znaczków. Kiedy Twilight pyta, jak w ogóle można zabrać znaczek, Night Glider odpowiada, że znaczki zostały usunięte przez Starlight Glimmer za pomocą tajemniczego przyrządu zwanego „Laską Identyczności” i przechowuje je w skarbcu, w pewnej jaskini.

Ile są warte znaczki?

S05E01 Znaczkowy skarbiec.png

Komnata znaczków czy też skarbiec

Starlight zabiera główną szóstkę w podróż poza wioskę i mówi, że cieszy się, iż są oni zainteresowani tematem znaczków. Twilight domyśla się wtedy, że mapa prawdopodobnie wysłała ją i resztę po to, aby odzyskały znaczki mieszkańców wioski. Kiedy wchodzą do jaskini, podziwiają ogromną kolekcję znaczków zamkniętą w skarbcu. Znaczki są w nim przechowywane za grubą szybą. Starlight pyta z ciekawości, jak główne bohaterki dowiedziały się o skarbcu znaczkach. Niestety przez nadmierną gadatliwość Pinkie wychodzi na jaw, że w wiosce są kucyki, które tęsknią za starymi znaczkami.

S05E01 - Podwójna równość..png

Ciąg dalszy nastąpi.

W tej chwili Starlight pojmuje, że to obecność szóstki nowych kucyków prowokuje takie „kontrrewolucyjne” zachowania. Z pomocą lojalnych mieszkańców wioski łapie je w pułapkę i używa „Berła Równości”, aby zabrać nowym gościom znaczki, zastępując je znakami równości. Próbuje też przekonywać, że bez znaczków ich życie będzie dużo szczęśliwsze. Na podkreślenie jej słów pozostałe kucyki stają wokół głównej szóstki w dwóch szeregach przypominających od góry znak równości.

Fabuła (Część 2)

Uziemieni bez znaczków

S05E02 Sen w zamknięciu.png
W identyczności jest pokój. Wyjątkowość to kłamstwo. Wyzwól się od swojego znaczka. Wybierz równość jako swój specjalny talent. Przodować, znaczy ponieść porażkę. Bądź najlepszy, nigdy nie będąc najlepszym. Różnorodność to frustracja. Konformizm cię wyzwoli. Zaakceptuj swoje ograniczenia, a szczęście przybędzie samo. Nie jesteś lepszy od swoich przyjaciół.[1]
— Propagandowy komunikat Starlight Glimmer powtarzany w kółko.

Po utracie swoich znaczków szóstka przyjaciółek została zamknięta w jednej z chatek w wiosce, gdzie miała zostać poddana indoktrynacji (potocznie nazywanej praniem mózgów), aby w pełni zaakceptować filozofię równości propagowaną przez Starlight. Ubolewają one nad tym, że odznaczkowienie odebrało każdej z nich cząstkę ich umiejętności i osobowości, lecz i tak nie zamierzają poddać się miejscowej propagandzie.

S05E02 Główna szóstka uwięziona w domu.png

Główna szóstka uwięziona w domu

Po wielu godzinach Twilight wymyśla, w jaki sposób mogą wydostać się z więzienia. Jedna z nich ma udawać, że przyjęła filozofię równości, próbując jednocześnie znaleźć sposób na przywrócenie znaczków im i reszcie mieszkańców wioski. Aby wzbudzić jak najmniejsze podejrzenia nienaturalnie szybką zmianą przekonań, misja zostaje powierzona Fluttershy, która od początku wyrażała zachwyt nad uprzejmością i szczęściem miejscowych.

Flutterszpieg

S05E02 Fluttershy udaje, że dołącza do Starlight.png

Fluttershy udaje, że dołącza do Starlight Glimmer

Po pierwszym dniu w niewoli uwięzione kucyki zostają wystawione na widok publiczny. Starlight pyta je, czy są w końcu gotowe na życie w równości bez swoich talentów. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, jedynie Fluttershy "godzi się" rozpocząć nowe życie. Aby upewnić się, że jej przemiana dokonała się w pełni, Starlight prosi ją o wyjawienie, które kucyki opowiedziały im o grocie ze znaczkami. Pegaz próbuje się wymigać od odpowiedzi, nie chcąc narażać trójki poznanych wcześniej kucyków, jednak przywódczyni miasteczka jest nieustępliwa. W końcu z tłumu odzywa się Party Favor, który bohatersko bierze całą winę na siebie. Zostaje on zamknięty razem z przyjaciółkami Fluttershy, gdzie o jego światopogląd przez kolejną dobę będzie walczyć zapętlona propaganda równości i wzorowa przyjaźń piątki różnych od siebie kucyków.

S05E02 - A więc Starlight nie jest równa względem innych, którzy są równi.png

Starlight jest nierówna!

Tymczasem Starlight dokładniej zapoznaje Fluttershy z wioską. Do czasu aż jej dom nie zostanie wybudowany, nowy kucyk ma mieszkać u przywódczyni. Po zmierzchu pegaz wykrada się, aby odnaleźć znaczki. Nim zdąża odlecieć daleko, udaje się jej podsłuchać rozmowę Double Diamonda i Starlight Glimmer. Okazuje się, że znaczki szóstki nowych kucyków będą przechowywane blisko Starlight do czasu „uspokojenia sytuacji”. Już po odejściu Diamonda, niosąc słoiki ze znaczkami, Starlight przypadkiem wylewa na siebie wiadro wody. Wycierając się do sucha, Starlight ukazuje ukrytej za oknem Fluttershy, że jej znaczek równości jest tak naprawdę podrobiony i jako jedyna w miasteczku jest w posiadaniu swojego wyjątkowego talentu.

Zdemaskowanie kucyka równiejszego od innych

S05E02 Rozczarowane kucyki.png

Starlight traci poparcie

Następnego ranka ponawia się sytuacja z dnia poprzedniego. Tym razem żadna z uwięzionych nie przyjęła nowej filozofii, tylko Party Favor przeprasza za swoje wcześniejsze zachowanie,[2] co przekonuje Starlight do uwolnienia go z chatki indoktrynacji. Fluttershy, dostrzegając okazję na przekazanie przyjaciółce swojego planu, zgłasza się do zamknięcia drzwi.

Po chwili, ku zaskoczeniu miejscowych, swoją wolę ewentualnego dołączenia do społeczności wyraża Twilight. Zadaje kilka pytań, które rzekomo mają ją ostatecznie przekonać do zmiany dotychczasowego życia. W rzeczywistości chodzi jej tylko o to, aby publiczne ujawnienie znaczka Starlight miało jeszcze mocniejszy efekt i odebrać jej możliwości wytłumaczenia się. W końcu Fluttershy wylewa na Starlight kubeł wody i choć udaje jej się uniknąć głównego strumienia, kilka kropel pryska na jej bok, zmywając część fałszywego znaczka. Party Favor zauważa to i wyciera swoją peleryną bok przywódczyni, ukazując zszokowanym mieszkańcom jej prawdziwy znaczek.

Mieszkańcy są zdziwieni oszustwem swojej przywódczyni. Starlight próbuje tłumaczyć, że jej magiczny talent jest niezbędny w procesie zrównywania, a „Berło Równości” to zwykła atrapa, jednak nikogo to nie przekonuje. Kucyki nie zamierzają żyć w miejscu, gdzie tylko jedna osoba jest wyraźnie lepsza od całej reszty i żądają przywrócenia swoich znaczków. Nie widząc szansy na uratowanie sytuacji, Starlight ucieka do swojego domu i zamyka się w środku.

Rewolucja

S05E02 Znaczki zostały uwolnione.png

Znaczki zostały uwolnione

Dostrzegając fałszywość dotychczasowego ustroju, mieszkańcy ruszają do groty, by odzyskać swoje znaczki. Szyba okazuje się bardzo mocna, lecz Double Diamond rozbija ją „Berłem Równości”, tym samym przywracając niemal wszystkim kucykom ich zdolności. Pozostało jeszcze sześć znaczków przechowywanych w domu Starlight, do którego bezskutecznie próbują się dostać kucyki z Ponyville. W końcu z pomocą przychodzą im Sugar Belle, Night Glider, Party Favor i Double Diamond. Po wyłamaniu drzwi wejściowych odkrywają, że Starlight uciekła ze znaczkami ukrytym tunelem.

Podążając tropem, cała dziesiątka w końcu dostrzega Starlight kierującą się w stronę kompleksu tuneli, gdzie dalszy pościg nie będzie możliwy i uciekinierka przepadnie ze znaczkami na zawsze. Dalszy pościg prowadzą już tylko cztery kucyki z wioski, bowiem pozbawieni zdolności Ponyvillianie nie są w stanie nawet szybko biec. Na szczęście miejscowi, wykorzystując swoje nowo odzyskane zdolności, zatrzymują ostatecznie Starlight pod lawiną śniegu, a z rozbitych upuszczonych słoików wylatują znaczki, które odnajdują drogę do swoich właścicielek.

S05E02 Starlight strzela promieniem.png

Blokada promienia

Starlight udaje się wygrzebać spod śniegu i w akcie gniewu atakuje zaklęciem czwórkę bohaterskich kucyków, lecz Twilight zdąża w samą porę, aby ochronić je magiczną barierą. Była przywódczyni równego miasteczka jest zaskoczona tym, że jej potężne zaklęcie zostało zneutralizowane. Opiera się kolejnej próbie nawrócenia na stronę dobra mądrymi słowami księżniczki Twilight i ucieka dalej, w głąb tuneli, zmuszając wszystkich do odpuszczenia dalszego pościgu. Starlight tym samym wciąż pozostaje na wolności i pozostaje tylko cień nadziei, że sama przemyśli swoje uczynki i że się poprawi.

Zakończenie

S05E02 Główne bohaterki dołączają do przyjęcia.png

Przyjęcie w wiosce

Mieszkańcy wioski przybyli do tego miejsca, szukając czegoś, czego im brakowało w życiu. Myśleli, że Starlight dała im odpowiedź, jednak w końcu przyznali, że to Twilight i jej przyjaciółki pokazały im prawdziwą przyjaźń. Pomimo tego, że przez cały czas żyli w wielkim kłamstwie, postanawiają zostać, urządzić się na nowo i poznać swoich sąsiadów takimi, jakimi są naprawdę. Na początek decydują się uczcić tę okazję wielkim przyjęciem. Naprawdę szczęśliwe kucyki powodują, że znaczki szóstki przyjaciółek z Ponyville zaczynają świecić, co oznacza, że ich misja została zakończona sukcesem, jednak i tak zostają na chwilę na imprezie, zanim wrócą do domów na zasłużony odpoczynek.

Ciekawostki

  • To pierwszy odcinek dwuczęściowy, w którym nie wystąpiła żadna z pozostałych księżniczek alikornów.
  • Przed premierą niektóre źródła podawały tytuł tego odcinka jako "Cutie Markless".[3]

Galeria

S05E01 Dziwne miasteczko i powitanie mane6.png

Sezon siódmy Rada CelestiiButelka złościDzień pełen FlurryRock Solid FriendshipFluttershy Leans InForever FillyParental GlideanceHard to Say AnythingHonest AppleA Royal ProblemNot Asking For TroubleDiscordant HarmonyThe Perfect PearFame and MisfortuneTriple ThreatCampfire TalesDaring DoneA Health of InformationTo Change a ChangelingIt Isn't the Mane Thing About YouOnce Upon a ZeppelinMarks and RecreationSecrets and PiesUncommon BondShadow Play, część 1Shadow Play, część 2
Filmy pełnometrażowe My Little Pony: Film

Przypisy

  1. Tłumaczenie od Mystherii.
  2. Nie zostało nigdy wprost określone, czy rzeczywiście poddał się propagandzie, czy tylko udawał. Jego ton i mimika były sztuczne, jednak wciąż pasowałoby to do obydwu wariantów.
  3. Dokument Discovery Family z ważnymi kwietniowymi programami

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Znaczkowa mapa

  • Wszystkie rasy w wiosce.

    5 wiadomości
    • Vengir napisał(a): To tak jakby wybrać kilka losowych klas z różnych polskich szkół i zapytać, dlaczego nie do każdej z nich (a moż...
    • Poprawność polityczna jest przereklamowana. Mówię jak jest, ale nie jestem generalnie nastawiony wrogo do innych ras czy narodowości (m...
  • Znamy datę Polskiej premiery 5 sezonu!

    2 wiadomości
    • Znalazłam coś: http://www.telemagazyn.pl/minimini/20150831,3,1,1,1,dz,go,cpl,cpr,cpa.html Zdaje się, że we wtorek 1 września zobaczym...
    • To jest tak dziwne, że Mateusz już kontaktował się z MiniMini z prośbą o potwierdzenie/sprostowanie. Z tego samego względu na ra...

Więcej z Fandomu

Losowa wiki